En av de vidrigaste programmen som visas på svensk TV just nu är Postkodlotteriet.
De målar upp sig som ett 'gott' program som skänker lycka, glädje och rikedom till alla som är med. På samma sätt som en religiös sekt gör. I vissa reklamfilmer porträtteras Rickard Sjöberg nästan som en frälsare, man kan t.o.m. skönja en liten gloria på honom.
Deras "Grannyror" lovar miljoner, bilar och välmående till alla som är med. Han 'helar' människorna med pengarna han har med sig.
Det fula med deras upplägg är att man inte direkt kan 'välja' att vara med eller inte. Har du en bostad så är du automatiskt med i lotteriet, men om du får någonting om ditt nummer vinner är en annan femma. De bygger hela sin säljpitch på det; "Stå inte lottlös när dina grannar vinner!"
De kör med en slags utpressning när de säger; "-Köp vår lott eller ta konsekvenserna när vi kommer och trycker upp 100.000-tals kronor i ditt ansikte för att senare dra bort dom och skratta bakom din rygg." Och där får du stå, sneglandes genom persiennerna medans dina grannar blir firade med pompa och ståt.
Så det de spelar på är personers rädsla att stå utanför OM det kommer hända att de vinner.
Inget annat lotteri som jag vet om är uppbyggt på detta sett. Det är som om man i en butik tackar nej till att köpa en triss-lott, varpå butikspersonal börjar skrapa lotten bara för att se OM man skulle vunnit eller inte. Sen kan de ropa till en "-Där gick du torsk på en miljon din idiot!".
Folk vågar inte tacka nej till Postkodlotteriet, de vill inte riskera den känslomässiga käftsmäll av att 'förlora' massa pengar. Så de betalar in de där hundralapparna som de egentligen inte har råd med, samtidigt som Rickard Sjöberg med kollegor gnuggar händerna och skriker 'Halleluja!'.
Sen ska man inte tro att de är generösa på något sätt. När vinstsummorna ökar betyder det bara att fler lurats att köpa lotter. Faktum är att endast 40% av intäkterna går till vinster. Så glöm att de på något sätt skulle berika befolkningen.
Nä, i en perfekt värld skulle folk sluta köpa dessa lotter och förpassa detta format ner till undervärlden där det hör hemma. Fy på dig Rickard, fy på dig!
(Jag vet att Rickard Sjöberg inte bär ansvar för detta lotteri, men han är anställd som deras ansikte utåt, så då får han bära ett litet hundhuvud)